31.12.12

Luokanopettajan kehittyminen inkluusiossa ja yhteisopetuksessa

Anna Rytivaaran tämänvuotisessa  artikkeleihin pohjautuvassa väitöskirjassa  Towards inclusion : teacher learning in co-teaching  tarkastellaan luokanopettajan ammatillista kehittymistä yhteisopetuksessa, jossa toisena opettavana osapuolena on erityisopettaja. Väitöskirja perustuu etnografisin menetelmin tehtyihin kenttätöihin ja haastatteluihin. Rytivaara päätyi tutkimuksessaan siihen että luokanopettaja voi opettaa inklusiivista luokkaa tietyissä olosuhteissa. Iklusiivisuudessa päästiin erityisoppilas-statuksesta oppimistyylien mukaiseen jakautumiseen luokan sisällä.  Rytivaaran väitöskirjan  artikkelit ovat ilmestyneet englanniksi kausijulkaisuissa vuosina 2011 ja 2012. Väitöskirja löytyy osoitteesta  http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-4927-3