2.1.13

Vuorovaikutus voi myös olla oppilasta lamauttavaa

Erja Kautto-Knape tarkastelee väitöskirjassaan vuorovaikutuksen merkitystä koulusuoriutumisessa. Teorian lähtökohtana on että erityisesti oppimiseen liittyvässä vuorovaikutuksessa oppilaan kokemat negatiiviset tunteen vaikuttavat heikentävästi oppimiseen. Lamauttavia vuorovaikutustilateita ovat esim. häpäisy, pelottelu,  alistaminen, eristäminen, kiristäminen tai jättäminen ilman apua ja tukea. Erityisen tuen tarve myöhemmissä opinnoissa voi olla siis myös itse koulun aiheuttamaa.

Vaikka Kautto-Knapen tutkimusaineistossa ei ollut erityisoppilaita, niin tuloksissa hän toteaa oman aineistonsa pohjalta, että oppilaan viestinnälliset taidot vaikuttavat hänen kognitiivisten taitojen arviointiin monella eri tasolla. Erityistä tukea tarvitsevan oppilaan kyky kuunnella ja tulla ymmärretyksi on vielä vaikeampaa, joka osaltaan vaikuttaa opettajan käsityksiin oppilaan kyvyistä oppia ja johtaa helposti opetuksen tason negatiiviseen kierteeseen.

Kautto-Knapen väitöskirja löytyy osoitteesta: http://dissertations.jyu.fi/studeduc/9789513947798.pdf