28.1.13

Ammatillisista erityisoppilaitoksista elämään

Kvantitatiivista tutkimusta ammatillisista erityisoppilaitoksista siirtymävaiheen teemalla ei ole paljoa olemassa, mutta Tarja Männyn väitöskirja vuosituhannen vaihteesta on sellainen.

Tutkimuksessa aineistona olivat silloisista ammatillisista erityisoppilaitoksista Kiipula, Alavus, Kuhankoski, Perttula ja Kaprakka (Liperin ammattioppilaitos) valmistuneiden opiskelijoiden vastaukset kyselyyn. Kyselyyn tuli 613 vastausta ja vastausprosentti oli 51. Henkilöstöä koskevaan kyselyyn vastauksia tuli 55 kappaletta.

Työnantajille suunnattu kysely lähetettiin valmistuneita opiskelijoita työllistäneille ja vastausprosentti oli 69. Työnantajien vastauksissa korostui se, että sosiaalisten taitojen ongelmat ovat vaikeammin ratkaistavissa työpaikalla kuin ammatillisten taitojen puute. Ammatillisistakin taidoista tärkeämpää on muutaman asian hyvä hallinta kuin useiden asioiden pintapuolinen osaaminen.

Mänty korostaa että kehitysvammaisten ammatillisen koulutuksen tulee tukea siirtymistä nuoruudesta aikuisuuteen siten, että jokainen voi itse tehdä realistisia omia valintoja tulevaisuutensa suhteen, itsenäisenä myös lähikasvattajansa vaikutuksesta.

Mänty totesi että ammatillisen erityisopetuksen tutkimusta vuoteen 1999 mennessä oli ollut vähän. Ja niin sitä näyttää olevan edelleenkin.