5.2.13

Kirjallisuuskatsaus eurooppalaisiin ammatillisen erityisopetuksen tutkimuksiin

Vocational Education and Training – Policy and Practice in the field of Special Needs Education (VET) projektissa, joka päättyy tänä vuonna ilmestyi viime vuonna kirjallisuuskatsaus erityistä tukea tarvitsevien ammattiin opiskelevia koskevasta tutkimuksesta. Katsauksessa on runsas 18 sivuinen lähdeluettelo, mutta myös koostettuna ammatillista koulutusta ja erityisopetusta koskeva tutkimus eri aihealueista. Katsauksen materiaalina oli erityisesti eurooppalainen tutkimus erilaisista tietokannoista haettuna - tieteellisyysvaatimuksena oli peer reviewed.

Kaikki synteesiin valitut tutkimukset analysoitiin tulosten, metodien, taustateorioiden ja tulosten sovellettavuuden osalta. Tärkeiksi tutkimuksen ja kehityksen kohteiksi nousivat ammatillisen erityisopetuksen suhde työmarkkinoihin. Yhteistyön ensimmäinen aste on oppilaitoksen ja oppilaiden vanhempien välinen yhteistyö. Euroopan ja Amerikan ero tulee näkyviin koulun jälkeisessä tilanteessa. Euroopassa keskitytään vielä kouluun kun Amerikassa keskeisenä on koulun jälkeinen tilanne: työ ja itsenäinen arkielämä.

Useissa tutkimuksissa on myös tultu tulokseen että sosiaaliset taidot ovat ratkaisevia sekä taloudellisesti että vaativuudeltaan sopivan työn löytymisessä. Opiskelijan omien vahvuuksien ja päämäärien löytäminen johtaa parempaan opiskelutulokseen ja johdattaa myös tarpeeksi varhain omalle ammattialalle ja johtaa siten yleensä paremmin palkattuihin työtehtäviin.

Opettajien lisäkoulutuksen tarve jatkuvasti uudistuviin apuvälineisiin on tullut myös esiin keskeisenä oppimisen menestystekijänä. Apuvälineiden tekniset asiantuntijat työskentelevät usein muualla kuin koulumaailmassa, joten heillä ei aina ole käsitystä, minkälaisista apuvälineistä olisi todellista hyötyä ammattiopinnoissa.

Suurimpia haasteita kirjallisuuskatsauksessa ovat mm. syrjäytymisen riski ja asenteiden aiheuttamat esteet. Tähän parhaana lääkkeenä ehdotetaan suomalaista työvaltaista oppimista. Toisena vaihtoehtona nähtiin amerikkalainen työn hakemiseen keskittyvä koulutusjakso.

Myös ammatillisten mahdollisuuksien aliarvionti voi olla erityistä tukea tarvitsevan opiskelijan kohtalona. Erityisesti autismin kirjoon kuuluvien sosiaalisesti ja kommunikoinniltaan kömpelöiden henkilöiden mahdollisuudet työhön arvioidaan oikeaa osaamisen tasoa heikommiksi.

Katsauksen lopputuloksena arvioitiin, että ammatillinen erityisopetuksen kouluilla on vähiten yhteyksiä työmarkkinoihin, heikoimmat resurssit tarjota opiskelijoiden tarvitsemaa opetusta työmarkkinoiden vaatiman tason saavuttamiseksi.

Katsaus löytyy osoittesta: http://www.european-agency.org/agency-projects/vocational-education-and-training/vet-files/VET-LiteratureReview.pdf