30.1.13

Syrjäytyneet peruskoulussa

Tanja Äärelän väitöskirjassa on haastateltu nuoria 17-21 -vuotiaita vankeja siitä, minkälaisena he kokivat opiskelunsa peruskoulussa. Vankilaa pidetään tässä erityisen syrjäytymisen osoituksena eli peruskoulun sosiaalistava ja integroiva tehtävä on nuorten vankien kohdalla epäonnistunut.

Nuorten vankien koulunkäynnin kuvaajaksi yläasteella tuli moninainen ei-toivottu käytös ja ala-asteen vielä koulusuoriutumista myönteisesti kuvaavat tekijät katosivat heidän kertomuksistaan. Oppiminen ei ollut tärkeää vaan koulusta tuli vain sosiaalinen ympäristö. Opettajien ja koulun väliintulot eivät onnistuneet, vaan lisäsivät nuorten irtaantumisen tunnetta koulusta ja yhteiskunnasta.

Äärelän väitöskirja löytyy verkosta: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-484-586-1